Yoga

Här ser du våra återkommande grupper med yoga och meditation.

 

Måndag

HathaYoga

Måndagarna 9/1, 16/1, 23/1, 30/1, 6/2, 13/2, 20/2, 27/2, 1/3 & 6/3
Kl 18.00-19.00
Din investering är 1800 kr för alla 10 tillfällen eller 200 kr/tillfälle.
Boka plats via mail till: info@happy-yoga.one

Varmt välkommen!
Babette Ulrich

Läs mer här.

HathaYoga är grunden till all fysisk yoga och kommer ursprungligen från Indien och har rötter som är 5000 år.

HathaYoga passar de flesta! Det är en yogaform som passar både dig som är nybörjare och dig som vill ge dig själv en mer fysisk klass. Positionerna (asana) görs ofta i kombination med andningsövningar (pranayama).

HathaYoga strävar efter att skapa en inre balans och nå sinnet genom att träna kroppen. Genom träning kommer du att bli starkare och mer flexibel i kroppen. Fördelen med att träna HathaYoga är att du kommer att få ökad rörlighet och kraft, förbättrad balans och bättre mental klarhet.

Det kan också bidra till bättre koncentration, fokus och sömn.


Meditation & Mindfullness

Måndagarna 9/1, 16/1, 23/1, 30/1, 6/2, 13/2, 20/2, 27/2, 1/3 & 6/3
Kl 19.15-20.15
Din investering är 1800 kr för alla 10 tillfällen eller 200 kr/tillfälle.
Boka plats via mail till: info@happy-yoga.one

Varmt välkommen!
Babette Ulrich

Läs mer här.

Mindfulness är en meditationsteknink som eftersträvar medveten närvaro. Vi tränar att observera vara tankar och känslor utan att värdera, döma eller försöka förändra dem. Målet med mindfulnes är att träna och lära sig att vara i nuet. Självinsikt och självmedkänsla är ett viktigt begrepp att öka förståelse om sig själv och lära sig att acceptera sig själv som den man är.

Inom Buddhismen betyder meditation "att vila utan ansträngning i det som är". Meditation handlar i stora sätt om att koncentrera sinnet på någoting för att släppa och lyssna inåt. Uppmärksamhet riktas till det som händer inombords. Vi börjar varje klass med en andningsövning (pranayama) och mjuka yogapositioner (asanas) för att förbereda kropp och sinnet för att landa i meditation. Vi kommer att lära oss olika meditationstekniker som medveten närvaro, självmedkänsla och focuserad uppmärksamhet.

Fördelar med meditation är att sänka blodtryck, minska kroppens negativa reaktioner på stress, balanserar humöret, ger bättre självkänsla och självförtroende, bidrar till bättre sömn och ger avslappning och ett inre lugn! 

Klassen riktar sig till ALLA och passar ALLA. Inga krav inga förutsättningar bara KOM!


Onsdag

YinYoga

Onsdagarna 11/1, 18/1, 25/1, 1/2, 8/2, 15/2, 22/2, 1/3 & 8/3
Kl 17.30-18.30
Din investering är 1800 kr för alla 10 tillfällen eller 200 kr/tillfälle .

Boka plats via mail till: info@happy-yoga.one

Varmt välkommen!
Babette Ulrich

Läs mer här.

YinYoga är en yogaform med passiva positioner med en lätt, mjuk stretch, utförda i stillhet och medveten närvaro. Varje position hålls i 3-5 minuter vilket ger dig tid att även lugna sinnet.

På detta sätt aktiverar du det parasympatiska nervsystemet, så kropp och sinne går in i en djupare avslappning och minskar stress.

I YinYoga vill vi komma åt kroppens fascia, vår bindväv, som våra kroppar består av till 60% av. Stort focus ligger på området runt höfterna och ländrygg, dessa områden är särskild rika på bindväv och lagrar så väl fysiska som emotionella spänningar.

YinYoga passar alla oavsett hur stel du är och positionerna är mycket enkla och utförs alltid liggande eller sittande.

Fördelar med YinYoga är att det är mycket avslappnande, minskar stress och oro, ökar rörlighet i leder, stillar kropp och sinne samt skapar ett inre lugn.

Vi kommer använda props, det vill säga redskap såsom bolster, block och filtar för att kunna slappna av och sjunka in i positionerna så mycket som möjligt.


Söndag

Kundalini Yoga

Söndagarna 8/1, 15/1, 5/2. 12/2, 26/2, 5/3 och 12/3
Kl 18.00-19.00
Din investering är 200 kr per tillfälle.

Boka plats via mail till: set.stromberg@gmail.com

Varmt välkommen!
Erika Strömberg

Läs mer här.

Kundalini översätts ofta med ordet livsenergi och Kundaliniyoga handlar om att få i gång flödet av energi i kroppen genom att arbeta med dynamiska, kraftfulla rörelser. Stort fokus ligger på din andning och det ingår olika andningsövningar, kroppslås och fokustekniker.

De flesta yogaställningarna i Kundaliniyogan är enkla att utföra men vissa kräver en hel del uthållighet, vilja och kraft. Du mjukar upp och stärker din kropp samtidigt som du tränar på att vara medveten i nuet och att växla mellan fysiska rörelser och avspänning. Du anpassar hela tiden övningarna efter din förmåga just för stunden.

Den kraft, styrka och vilja man bygger upp i kundaliniyogan går att applicera i sitt vardagliga liv och kan göra det lättare att hantera stress, oro och tankar. Andra positiva effekter är ökad koncentration och minskade spänningsrelaterade besvär. Varje yogapass avslutas med avslappning och meditation.

Kundaliniyoga passar såväl nybörjare som van yogi och man behöver inte ha några några förkunskaper för att delta.